Чи в змозі практична реалізація Концепції нової української школи пані міністра Лілії Гриневич захистити українську державу на Сході?

14 грудня 2016 року на своєму засіданні Уряд затвердив Політичну пропозицію щодо реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа». Як зазначила міністр освіти і науки України Лілія Гриневич, «… ця Політична пропозиція – стратегічний документ, із урахуванням якого розроблятиметься подальша програма діяльності Уряду щодо реформування загальної середньої освіти до 2029 року».

GrynevychMON

фото: http://mon.gov.ua/

Читаєш Концепцію «Нова українська школа», і складається враження, що автори цього «декларативного» документа не досить вдало запозичили модель шкільної освіти західних країн, які як нації утворилися в далекому минулому, а нині живуть спокійним, розміреним та економічно благополучним життям.

Панове розробники Концепції, ми повинні нарешті стати єдиною політичною нацією. В Україні війна, гинуть наші громадяни. Нам потрібна освіта, спрямована на виховання патріотів, які б захищали нашу державу на фронті, на яких би спиралася українська влада під час проведення таких болючих реформ. Нам потрібні патріоти, які б співпрацювали з владою у форматі громадянського суспільства, примушували її еволюційно змінюватися, а не на радість нашим ворогам викрикували «геть» або поповнювали лави заробітчан у Польщі…

Як трактує поняття «патріот» нова Концепція?

Патріот. Патріот з активною позицією, який діє згідно з морально-етичними принципами і здатний приймати відповідальні рішення, поважає гідність і права людини.

konceptcyaMON

зображення: http://mon.gov.ua

Природно виникає декілька запитань: А де ж любов до своєї Батьківщини? Де готовність до самопожертви заради України, її громадян, її майбутнього? Де «Україна понад усе!»?

Вадим Лунячек, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри креативної педагогіки та інтелектуальної власності УІПА у своїй статті «Нова українська школа: практична реалізація» також зазначає, що цей документ є безумовно позитивним, але в значній мірі декларативним. Його положення потребують конкретних механізмів із чітко визначеними термінами реалізації, відповідальними особами та їх персональною відповідальністю за невиконання певних кроків у межах реформ, які заявлені. Далі у своїй статті вчений акцентує увагу на проблемі виховання патріотизму в учнів та врешті-решт у їхніх учителів:

Lunyachek

скриншот: http://osvita.ua/

Добре, можливо, це загальна концепція Уряду… Та чи враховано в практичних заходах її реалізації Міністерством освіти і науки України реальне виховання українських патріотів, урешті-решт війну на Сході?..

У своєму інтерв’ю «Сніданку з 1+1» пані міністр Лілія Гриневич акцентує на так званих чотирьох наскрізних темах, що будуть вивчатися через усі шкільні предмети. Йдеться про безпеку й охорону власного здоров’я, громадянську позицію та активність, підприємливість і фінансову грамотність, а також екологію та сталий розвиток.

І жодного слова про виховання патріотизму. Де виховання національної свідомості у громадян, які здатні піти на самопожертву, і не лише на східному фронті, а і в проведенні конче потрібних реформ? Урешті-решт, будь-яке цивілізоване суспільство повинно мати засадничі морально-етичні цінності, оскільки ні корупцію, ні звичку погано працювати неможливо викорінити одними лише правильними законами.

Складається враження, що зазначені наскрізні теми автори Концепції бездумно скопіювали з моделей західної освіти, абсолютно не врахувавши ні українських національних особливостей, ні, врешті-решт, РЕАЛЬНОЇ економічної та політичної ситуації в нашій державі. Але в країнах Заходу немає особливих проблем ні з патріотизмом, ні з морально-етичними цінностями. Ці національні держави були сформовані більше століття тому…

Ми ж втратили ці засадничі моральні цінності після розпаду Радянського Союзу, а нових так і не набули. Тому, можливо, не варто відкривати Америку, а слід запросити до школи священиків усіх українських релігійних громад?

А де український патріотизм, який постійно за будь-якої нагоди наші вороги затискають у лещата «буржуазного націоналізму»?

На моє суб’єктивне враження, авторів цієї Концепції в дитинстві лякали не Бабаєм, а «жупелом українського буржуазного націоналізму».

Як трактує поняття «патріотизм» українська Вікіпедія?

Патріоти́зм (грец. πατριώτης – патріот) – любов до Батьківщини. Сукупність духовних, моральних та етичних зв’язків із Батьківщиною, що визначають особу як громадянина.

Порівняйте це визначення з формулюванням, поданим у Концепції. Відчуваєте різницю?

Щоб остаточно переконати «заляканих» авторів Концепції, звернемося до англійської Вікіпедії, оскільки немає пророка у своїй Вітчизні…

Patriotism is an attachment to a homeland. This attachment can be viewed in terms of different features relating to one’s own homeland, including ethnic, cultural, political or historical aspects.

Наведемо вільний переклад визначення цього поняття: «Патріотизм являє собою прив’язаність до Батьківщини. Ця прив’язаність характеризується різними особливостями, що стосуються власної Батьківщини, в тому числі етнічними, культурними, політичними й історичними аспектами».

Порівняйте це визначення з формулюванням, поданим у Концепції. Відчуваєте різницю?

Насамкінець хочеться поставити запитання нашим «затиснутим буржуазним націоналізмом» авторам Концепції: «Чи будете ви, ваші діти захищати Батьківщину на Сході?»

Риторичне запитання, на яке всі знають відповідь…