обслуговування  українською

5 ефективних методів захисту свого права на українську у сфері обслуговування

Автор статті «Як захистити право на українську…» дає 10 порад, які мають допомогти україномовним українцям захистити своє право на обслуговування державною мовою. У публікації йдеться про те, що в разі ігнорування простого прохання про зміну мови обслуговування можна вдатися до більш радикальних методів, наприклад, написати скаргу до Книги відгуків чи звернутися до Управління захисту прав споживачів.

Пропонуємо уточнення, що допоможуть визначити послідовність дій у випадку порушення мовних прав громадян.

1. Ведення діалогу.

Можна написати лист на електронну адресу закладу, зателефонувати на «гарячу лінію» або зв’язатися безпосередньо з його керівництвом. Як відзначає лідер ГО «Незалежні», можливо, політика компанії є проукраїнською, а існуюче порушення виникло через недбальство.

2. Бойкотування продукції російськомовного магазину/закладу.

Згідно з дослідженнями компанії «Check Point», через відгуки споживачів можна простежити загальну політику тієї чи іншої компанії, ознайомитись із характеристиками товарів, знайти інформацію про рівень і якість обслуговування. Україномовних споживачів, м’яко кажучи, розчаровує відсутність україномовної версії сайтів деяких інтернет-магазинів.

Тому висловлення протесту в соціальних мережах, пошук однодумців та спільне бойкотування продукції російськомовних магазинів покликане примусити їхніх власників вести діалог українською. Головне завдання такого методу – донести до представників російськомовного бізнесу, що, втрачаючи україномовного споживача, вони втрачають прибуток. Окрім того, негативні відгуки значно знижують рейтинг інтернет-сайтів.

Для цього потрібно знайти сторінку інтернет-магазину в мережі Facebook, зайти в поле «Відгуки» і поставити 1 зірочку в полі оцінки якості роботи магазину. Також потрібно написати свій коментар і чекати на відповідь адміністратора.

facebook відгуки

Джерело: facebook.com

Окрім того, можна писати відгуки на численних інтернет-форумах, наприклад на hotline.ua.

На жаль, реальна ситуація залишається такою, що російськомовний бізнес майже нічого не втрачає. Адже сегмент як російськомовних споживачів, так і споживачів, для яких не має значення мова обслуговування, залишається досить високим. Тому  ефективніше застосовувати інші важелі впливу – звернутися до законодавства.

3. Написання заяви у Книзі відгуків.

Книга відгуків має бути у відкритому й доступному для споживачів місці. Відсутність такої Книги або відмова працівників підприємства у її наданні є незаконною. У разі порушення вашого права – викликайте поліцію. Радимо попередньо відзняти розмову з працівником закладу на відео. Нагадаємо, що ви маєте право вільно збирати, обробляти й поширювати інформацію в громадському місці (відповідно до ст. 34 Конституції України).

Переглянути текст Інструкції про Книгу відгуків на підприємствах роздрібної торгівлі та в закладах ресторанного господарства, а також ознайомитись із порядком її оформлення можна на офіційному сайті ВРУ. Зокрема нас цікавлять форма бланку заяви (на якому фіксуються звернення громадян) та форма зворотного бланку заяви (на якому уповноважені особи залишають повідомлення про заходи, яких було вжито відповідно до заяви).

Усі види записів: скарги, пропозиції, відгуки і зауваження прийнято об’єднувати під єдиною назвою – заяви.

Обов’язково вказуйте свою поштову адресу, а також робіть фото титульного аркуша Книги, вашого запису, квитанції тощо. Ці матеріали як додатки можуть знадобитися вам  надалі.

За два тижні прохач має отримати лист із копією відповіді, записаної до Книги відгуків.

Якщо відповідь «загубилася» – спробуйте залишити скаргу повторно. Водночас перегляньте на ваш попередній запис. Можливо, на нього все ж відповіли.

Порушуючи право на отримання інформації українською мовою, власники підприємств схильні запевняти клієнтів у тому, що цей недолік обслуговування  виправлять найближчим часом. Однак, якщо ви бачите, що ситуація не змінюється – рухайтесь далі: звертайтеся до Держпродспоживслужби.

4. Звернення до Держпродспоживслужби.

На відміну від заяви у Книзі відгуків (яка пишеться у довільній формі), скаргу до означеної служби можна писати за зразком, створеним ГО «Незалежні». Український стартап AXDRAFT розробив платформу під назвою «Захистити українську мову», що допомагає безкоштовно підготувати необхідну документацію онлайн.

Додаток 1

Джерело: https://business.axdraft.com/#/business/1349.

У разі наміру споживача поскаржитися на інтернет-магазин – перед зверненням до Держпродспоживслужби варто з’ясувати назву суб’єкта господарювання. Нагадаємо, що Закон України «Про електронну комерцію» та «Про захист прав споживачів» зобов’язує працівників інтернет-магазинів повідомляти цю інформацію. Перевірити її можна в Єдиному державному реєстрі фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Насамкінець, можна звернутися до суду.

5. Звернення до суду.

У статті «Як російськомовні дитячі інтернет-магазини втрачають своїх клієнтів…» наведено зразок алгоритму дій за умови подачі позовної заяви до суду.

Додаток 2

Джерело: https://www.facebook.com/.

Нагадаємо, що у справах про захист прав споживачів судовий збір не стягується.

На своїй офіційній сторінці у Facebook представники ГО «Незалежні» зазначають, що в разі порушення вашого мовного права, вони можуть надати консультацію і здійснити безкоштовний юридичний супровід у справі подання позовної заяви.

Післямова

Свого часу відсутність чіткої державної політики у сфері захисту інформаційного простору зумовила домінування російської мови у сфері українського бізнесу. Незважаючи на існування низки законів, що визначають статус української як єдиної державної мови України, мови діловодства, мови сфери обслуговування та ін., прихильники «зручної» російської вважають законодавство формальністю. Нині, завдяки діяльності громадських організацій, серед яких варто відзначити ГО «Незалежні», здійснюються поступальні кроки в боротьбі за оновлення мови обслуговування у сфері бізнесу.

Підтримаймо своїми благодійними внесками судові процеси Громадської організації «Незалежні» проти комерційних фірм, які дискримінують українців за мовною ознакою. Номер картки ПриватБанку 4731 1856 0729 5240.